Friday 24 March 2017

Wheel Bearing(Bearing tayar)




Assalamualaikum!

Tora datang lagiii..hihi
Maaf lama x update blog bukan tak ada sumber tapi tak berkesempatan. Baik kali ni nak kongsi tentang masalah yang kerap kali kita alami bila usia kenderaan semakin meningkat. Masalah ini mungkin tak dialami oleh pemilik kenderaan yg mana usia kenderaan kurang daripada 5 tahun. Maklum la masih bau kedai orang cakap...hihihi.

  Masalah yang saya maksudkan adalah kerosakan pada komponen tayar iaitu bearing tayar atau pomen kampung macam saya sebut 'wheel bearing' hihihi. Macam mana nak pastikan ianya dh rosak?
Haaaa ini la soalan yg selalu ditanya. Perasan atau tidak bila kita memandu suasana di dalam cabin sudah pasti kedap bunyi dan tiada gangguan bunyi dari luar. Namun apabila wheel bearing mengalami kerosakan,.bunyi yang agak asing pasti akan kedengaran apabila memandu pada kelajuan tertentu. Kebiasannya akan ada bunyi berdengung jika wheel bearing telah rosak samada wheel bearing pada tayar hadapan atau pun tayar belakang. Untuk memastikan dengan lebih tepat, kereta perlu di ' jack' dan pastikan tayar terangkat dari permukaan lantai. Dengan mnggunakan kuasa tangan halilintar pusing selaju mungkin dan jika bearing pada tayar tersebut telah rosak pasti akan kedengaran bunyi besi bergesel yg kuat.



Gambar diatas adalah wheel bearing tayar belakang peeodua myvi 1.3

Contoh yang sy bawakan pada kali ini adalah penukaran wheel bearing belakang kanan sebuah perodua myvi. Lebih mudah ditanggalkan berbanding pada bahagian hadapan. Tetapi harga wheel bearing nya lebih mahal berbanding wheel bearing bahagian hadapan iaitu lebih satu kali ganda..hmmm apa boleh buat..GST lagi pikir²kan lah😄.




Tapi bagi memudahkan lagi proses penukaran wheel bearing ini, special tool box diperlukan disebabkan oleh bolt yg mengikat wheel bearing ini adalah special. Jadi bukan sembarangan tool boleh digunakan. Oleh itu bagi yg ingin melakukan diy menukar sendiei bearing sebegine anda perlu ada kelengkapan yang cukup. Pemasangannya agak mudah cuma memerlukan tool yg betul. Sekian entri yg pendek utk kali ini, semoga berjumpa lagi utk entri seterusnya. Assalamualaikum






No comments:

Post a Comment