Thursday 1 February 2018

Daihatsu L5 Auto Flip Side Mirror Wiring/Installation

Assalamualaikum!

  Bertemu lagi utk entri kali ini, utk berkongsi sedikit sebanyak ilmu utk pembaca semua. Entri kali berkisar tentang pemasangan cermin sisi bg perodua kancil. Daripada cermin sisi biasa/manual, kepada cermin sisi bermotor atau lebih dikenali sebagai 'autoflip side mirror. Cermin sisi yang dipasang ini datang daripada model daihatsu L5 yang mana memerlukan sedikit modifikasi utk dipasangkan di pintu perodua kancil. Teruskan membaca, saya akan kongsikan bagaimana cara utk memodifikasi dan bahagian mana yang perlu diubah utk membolehkan side mirror autoflip ini dapat dipasang/disesuaikan pada pintu perodua kancil.




  Sidemirror yang akan dipasang ini datang asal dengan berwarna chrome dan harga pasaran sekitar RM350 - 450 bg sepasang sidemirror seperti diatas mengikut kondisi. Kebiasaannya ia didatangkan besertakan suisnya sekali. Selain kelebihan ia dgn kemasan chrome, ia juga mempunyai dua kelebihan fungsi berbanding cermin sisi biasa yang tidak menggunakan motor/manual. Jika dilihat pada kedudukan tapak skru, skru yg dibahagian atas agak berlainan dengan cermin sisi perodua kancil. Jadi sedikit modifikasi perlu dilakukan dengan menebuk lubang skru baru bg membolehkan ia dipasang dengan sempurna. rujuk gambar dibawah :




  Merujuk kepada gambar di atas, anak panah merah menunjukkan lubang asal kedudukan skru bahagian atas pada cermin sisi. Jadi bagi membolehkan cermin sisi baru dipasang, lubang perlu ditebuk 1 inci diatas kedudukan lubang asal seperti tanda kuning pada gambar. dan jika pintu dipasang dengan door visor, hujung door visor juga perlu dipotong sedikit bagi memuatkan cermin sisi autoflip kerana tapaknya yang sedikit tinggi keatas.



  Setelah siap dipasang pada pintu, langkah seterusnya ialah anda perlu membuat sedikit penyambungan wiring bagi membolehkan ia berfungsi melaluikan suiz yang dipasang. Suis boleh dipasang dimana-mana bahagian 'dashboard' dengan sedikit modifikasi.



  Gambar diatas ialah gambar 'dashboard' L5 dengan kemasan panel walnut yang dipasang/dimuatkan pada perodua kancil. Disisi kanan pemandu kelihatan suis autoflip sidemirror dimuatkan dan ia kelihatan kemas disitu. Tapi ia perlu berfungsi dgn baik utk melaraskan, menutup serta membuka sidemirror dan ini memberikan lagi nilai tambah bagi sesebuah kereta.


Rajah 'wiring autoflip sidemirror' dan cara penyambungan suis ke 'sidemirror' serta penyambungan 'grounding' dan 12V (+) 



  Berpandukan gambar diatas, sy pasti kerja2 'wiring autoflip sidemirror' akan menjadi lebih mudah. Dan jika ia dilakukan sendiri secara DIY, sudah pasti lebih menjimatkan yg mana kos utk pemasangan, modifikasi serta pendawaian boleh mencecah RM80 - 100. Jadi sekadar itu dahulu, sebarang persoalan boleh tinggalkan di komen dibawah, sy cuba bantu dan respon secepat mungkin. Terima kasih....sampai jumpa next entri!!!

21 comments:

  1. Diagram dia sma tak dgn l9?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk side mirror avy yg takde lampu signal boleh diguna pakai ke diagram ni tuan

      Delete
  2. Side l5 saya x mau tutup nak buat gena tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. refer diagram semula tuan...kalau wiring semua dh betul...kemungkinan suiz/motor pada side mirror rosak

      Delete
  3. mcm salah aje wireing ni...no 5 utk neg..no 6 untuk + ..tapi wireing ni lain pulak..dah follow..satu ape pun tak berfungsi tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah beratus biji saya pasang ikot wiring nie alhamdulillah smua bfungsi dgn baik....no 5 12v+...no 9 for ground...

      Delete
  4. Selamat pagi....Saya hendak beli switch side mirror L 5 9 pin.....dan Saya punya side mirror brand Daihatsu japan 5 wire.....boleh ke Kita joint dgn switch L 5 9 pin ini

    ReplyDelete
  5. Bos cermin dier sama x yg ade motor L5 manual

    ReplyDelete
  6. kalau saya beli tapi mau pasang sendiri tanpa harga upah pasang berapa

    ReplyDelete
  7. kalau saya beli tapi mau pasang sendiri tanpa harga upah pasang berapa

    ReplyDelete
  8. Boss maana satu incoming (12v+) and (-) pada pic ni boss

    ReplyDelete
  9. Bos, side mirror kelisa masuk dkancil bolehke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BOLEH...TAPI BUKAN PNP..KENA MODI SIKIT

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Bos perlu guna fuse brapa Amps?

    ReplyDelete